Verse vis........

29 april 2017 - Candidasa, Indonesië

KONINGSDAG, ik hoop dat jullie allemaal een gezellige Koningsdag hebben gehad. Wij hebben het hier aan ons voorbij laten gaan, in de grotere steden heb je wel 'oranje party's' maar niet hier waar wij zitten en ik moet zeggen dat ik dat nu ook niet mis. Wat ik wel gemist heb zijn de Catelaanse eieren, die eten we altijd met Koningsdag (eerder op Koninginnedag). Van huis uit al en ik weet dat mijn zus het ook nog steeds maakt en ik dacht mijn beide broers ook. Catelaanse eieren is een witte verse boterham (jeweetwel, zo eentje met zo'n lekker krokante korst), daarop wat blaadjes sla, daarop lekkere ham, daarop gebakken eitjes en daaroverheen een oranje saus (zeg maar bloemkool sausje maar dan met tomaten puree, zodat je ook die oranje keur krijgt). Ik zal zo even kijken of ik nog een foto van vorig jaar kan vinden en zal die dan plaatsen. En mam, ik denk dat 5 mei dit jaar inhaaldag voor de Catelaanse eieren wordt :-)
Verder hebben wij ons gesetteld bij Pondok Bambu, we hebben weer de kamer die we de eerste twaalf dagen ook hadden. Lekker gezwommen, heerlijke massage gehad.
Vrijdag 28 april, verder vrij rustig gehouden, ik heb een stukje gelopen (moet toch wel een beetje boven trainen) en ben richting de Lotus vijver gelopen hier in Candidasa. Een vijver vol prachtige Lotus bloemen, de een staat nog meer zijn best te doen dan de ander. Aan de kant zitten vier jongens lekker te vissen. Ik kijk even in het bakje en er zitten vier I ieminie visjes in, daar kun je de honger niet echt mee stillen denk ik. Onderweg door een heleboel mensen aangesproken, variërend of je een taxi wilt, goedemorgen of hoe gaat het. Veel mensen willen ook graag even met je in het Engels proberen te praten, want men heeft wel door dat hoe beter men Engels spreekt, hoe makkelijker het contact leggen is en daardoor vaak geld te verdienen, door taxi, gids, etc. Onder het wandelen (waar ik overigens ontzettend op moet passen waar ik loop, ivm gaten in de stoep, hoog/laag, geen stoep, aflopend) diverse honden tegen gekomen, alhoewel ik het gevoel heb dat het minder is dan vorige keer. De honden die je op straat ziet, zien er vaak erg slecht uit, vandaag zag ik er een liggen met een grote open wond op zijn rug (dat met deze warmte is een uiterst slechte combinatie). Het gaat me ontzettend aan het hart om de honden zo te zien, maar ik kan ze onmogelijk helpen. Wat mis ik ons meisje dan, even heerlijk weer knuffelen, nog een weekje dan kan het weer. We krijgen af en toe foto's en video en ze is de hele dag aan het spelen met de andere honden, dan weer even een slaapie om vervolgens weer verder te spelen, geweldig toch.

We zagen toen we bij Pondok Bambu over zee zaten te turen ineens een groot schip, lijkt wel een marineschip. Flink ingezoomd met de camera en het blijkt het oude Nederlandse marinefregat "Hr.Ms. Van Speij/KRI Slamet Riyadi" te zijn, in 1986 verkocht aan Indonesie. Dat is toch weer leuk om voorbij te zien komen, 30 jaar later.

Op weg naar huis langs 2 supermarktjes geweest en zo ongeveer alle tandenborstel opgekocht, ongeveer 65 stuks. Ook flink wat tandpasta gekocht en toen weer richting huis. Daar heb ik Margreet gebeld, zij woont sinds 8 jaar op Bali met haar man en zij geeft tandenpoetsles op de arme schooltjes (de schooltjes die ik ook veelal opzoek). Helaas mag ze dit niet zelf meer doen (vrijwilligerswerk is niet toegestaan als buitenlander zijnde op Bali, je hebt kans op een waarschuwing en daarna uitzetting). Margreet heeft daarom nu contact gelegd met een tandarts en er gaat nu een assistente met haar mee om de poetslessen te geven en dan mag het wel. Ja regeltjes zijn er om krom gemaakt te worden, haha. Margreet was thuis en ik heb me even laten brengen en heb haar de tandenborstels en pasta gegeven, bij elkaar 78 borstels en ik geloof bijna 50 pasta.
En toen was de dag alweer bijna om.
Zaterdag 29 april, terwijl we aan ons ontbijtje zitten, ja idd nasi goreng met verse sambal matah en fruit salade, zien we een jonge man de stormbreker vlak voor ons oplopen. Hij gebaart wat naar twee andere jonge mannen die op het strandje zitten en aan zijn gebaren te zien, kunnen we concluderen dat hij IETS in het waar ziet. Vermoedelijk een school vissen, maar zeker weten doen we het niet. De twee andere mannen komen ook in actie, allebei een snorkel met bril en een grote zak met iets?, een net misschien? En dan zien ook wij een schooltje vissen, net achter de golfbreker. De twee mannen met de zak gaan het water in en gaan op de volgende golfbreker zitten en dan gebeurd er een poosje niets meer. Blijkbaar is de man die de school vissen gespot had, ze kwijt. De mannen gaan nog een golfbreker verder het water in en idd uit de zak komt een visnet. Die zetten ze op een hoek vast en zwemmen dan met een boog naar de andere hoek. Inmiddels is ook man drie erbij gekomen en ze slaan op het water. Langzaam wordt het net weer naar een hoek getrokken en dan zien we een van de mannen op de golfbreker klimmen met drie grote vissen in zijn handen. Succes dus en erg leuk om te zien en natuurlijk op foto vast te leggen.
Vanmiddag gaan we naar Donald zijn huis, daar zullen we ons omkleden in ceremonie kleding en dan mogen we mee naar een ceremonie op de berg bij Bugbug. Tegen 18:00 uur zal de ceremonie zelf door de priester gehouden worden. Het wordt waarschijnlijk nogal druk, ook met kids, dus ik neem een tas met armbandjes, ballonnen, stuiterballen en ander dingen mee. Rob gaat foto's maken, dan hoeft hij ook niet zo midden in de drukte te staan en hopelijk zo ook weer een beetje genieten van al die mooie en lieve mensen. Maar over de ceremonie horen jullie morgen meer.

Lieve groetjes van ons, bedankt voor jullie reacties en sorry voor de spelfouten soms (ik zie soms na het posten, dat de autocorrectie zijn werk heeft gedaan en er dan soms iets heel anders staat :-) )
3 mannen, school vissen

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Erwin:
    29 april 2017
    Echt zo leuk om te lezen, jullie reisverhaaltjes!
  2. Jacomijn Heupink:
    29 april 2017
    Heerlijk genieten hoor! Gaaf om die mannen even aan het werk te zien! En dat je dan zo'n marineschip voorbij ziet komen...maar ook herkent! Super!!
  3. Gerrit van Faassen:
    29 april 2017
    Dat jullie Hr MS van Speyk hebt zien varen zou je aan Martin moeten laten weten. Ik heb hem deze week 2 keer ontmoet in het VOC , Vanavond heb ik 2 ikan goreng bij de visboer gehaald, enak ! Wat kun jij goed schrijven. Bijna het laatste verslag ? Jullie zullen gauw aan de boerenkool met worst kunnen. Ook lekker. Groeten Marrie en Gerrit.
  4. Denise:
    30 april 2017
    Leuk leuk :) de catelaanse eieren waren overigens heerlijk :)
    Kan ik me ook aanmelden voor 5 mei? 2x per jaar is echt geen straf

Geniet er nog even van