Locale markt

7 januari 2019 - Tumbu, Indonesië

Zondag 6 januari

Toen we uit de slaapkamer kwamen was Epa al I. De keuken bezig aan ons ontbijt. Rob is gelijk op haar afgelopen en heeft haar een dikke knuffel gegevens, wauw, dat deed zichtbaar wat. Ik zag de emotie bij Epa, ik denk dat ze het heel moeilijk vond om naar de villa te komen vanmorgen, na de dag van gisteren......... Daarna ook van mij een dikke knuffel en vertelde ze dat ze gisteren thuis gehuild had. We hebben gezegd dat alles weer okee is nu, dat we gisteren even rustig wilden en vandaag weer leuke dingen gaan doen. Na het ontbijt ga ik bij Epa achterop de scooter en gaan we naar de lokale markt in Amlapura. Ik denk ongeveer een kwartiertje op de scooter, het grootste gedeelte buiten de stad. Epa rijdt voorzichtig, we hebben wel bekijks, omdat ik een kop boven Epa uitsteek....... We parkeren de scooter en ik wil mijn helm afdoen, maar mooi niet, de sluiting wilde met geen mogelijkheid los. Epa proberen, maar nee ook niet, voorzichtig gegiebel erbij. Dan de parkeerwachter maar eens proberen, die morrelde even goed en jaaaaaa los was tie, gelukkig anders had ik de hele markt over met mijn helm gelopen (wat er ook genoeg doen). Nee heet zat zonder helm. We gaan op zoek naar een aantal kruiden die ik graag mee wil nemen naar Nederland en wat ander dingen. Ik probeer wel vaak een beetje van Epa vandaan te lopen, anders is alles gelijk vijf keer zo duur 🙄🙊😃. De kruiden hebben we al snel binnen, ondertussen koopt Epa ook groente voor het eten en als we even later weer verder lopen, dan komen we van de groente afdeling ineens langs de kip. Geen keurige koelwagen waar het in ligt, maar gewoon op tafel, de Ibu een beetje wapperend met een bosje takjes of doek om de vliegen weg te houden. Ben toch blij dat ons stukje vlees niet van de markt komt, maar uit de winkel. De groente wordt nog wel gewassen, daar kan niet veel mee gebeuren (daar zetten ook geen vliegen🙄). Epa vind het leuk om telkens als ik wat koop, dat ik dan even met de verkoper(ster) op de foto ga......... Good for the memories zegt ze 🤗 Vlak naast me begint een jongetje flink te huilen, gelukkig heb ik mijn armbandjes en ballonnen mee en ik geef ze aan heb, tadaaaaaaaaaa we hebben weer een mooie lach 😃. De moeder bedankt me wel drie keer, en ik, ik heb een lach op mijn toet die niet meer zomaar weggaat, priceless......... Ineens boven ons een lawaai, bleek het ineens heel hard te regenen en waar we toen stonden was een metalen dak. Gelukkig konden wij nog even binnen rond neuzen. De markt is twee verdiepingen hoog, boven bijna allemaal sieraden en huishoudelijke spullen, daar hoef ik niet zo lang te kijken, ik kijk liever bij de daagse dingen. Bij een kraampje, koop ik wat verschillende soorten krupuk (om thuis zelf af te bakken) om mee te nemen naar huis. Thuis kunnen we ook heel veel soorten kopen, maar toch altijd leuk om weer net wat anders mee te nemen en echt voor zo weinig geld....... Soms is het ongelooflijk. We komen langs een kraampje met allemaal offer benodigdheden en daar zie ik mandjes staan die ik heel graag wilde (hadden ze hier in de villa ik, en serveerden daar de krupuk in). Epa vraagt nog een beetje korting erbij en de vrouw doet nog wat van de prijs af. Er komt ons een vrouw tegemoet en vraagt aan Epa of we klepon willen (een zoete lekkernij). Ik zeg "ja is goed" en toen noemde de vrouw een prijs en Epa zegt echt heel hard "noooooooo". Ik er nog achteraan "mahal" (duur). Ik weet niet precies voor hoeveel Epa ze gekocht heeft, maar ze waren iig heerlijk........ Epa zei later al, het wordt echt heel veel duurder als ze weten dat jij bij mij hoort......., ja dat wist ik uit ervaring helaas ook 😂. Net voor we de overdekte pasar weer uitlopen zie ik bij een mevrouw een stapel kipassen liggen, dat zijn bambu waaiers die worden gebruikt voor het aanwakkeren van het houtskool voor voor het roosteren van saté. Nou dat was me wel weer een uitgave hoor, moest er heel hard over nadenken, nee gekheid, koste bijna niks, maar zulke dingen vinden we leuk om mee te nemen en we gebruiken het ook gewoon thuis. Nog even een paar kids blij gemaakt met armbandjes en toen alles op de scooter vastmaken en terug naar de villa. Na de lunch ben ik even met Epa naar een andere villa wezen kijken, die hier ook vlakbij staat (van dezelfde organisatie, "Balidroomvilla's". Zag er ook erg mooi uit en met weer heel ander uitzicht, alleen niet op de vulkaan (wat wij toch wel erg mooi vinden, omdat die er steeds weer anders uitziet. Nouja, niet de vulkaan zelf natuurlijk, maar de wolken eromheen🤗). Ondanks dat het niet heel ver was, gingen we op de scooter en omdat het vanmorgen zo geregend had, stond de weg op sommige plekken helemaal blank, op de terugweg even een filmpje van gemaakt. Terug in de villa wilde ik eigenlijk gaan zwemmen, maar het wordt weer steeds donkerder en ja even later regent het al....... en nog even later hoost het........ en nog even later begint het te onweren. Eerst nog redelijk in de verte, maar het kwam steeds dichtbij......... Felle lichtflitsen, gevolgd door gigantische klappen vuurwerk, niet één klap, maar een geroffel achter elkaar, we voelden het gewoon door de stoelen heen. We hebben werkelijk waar nog nooit zulk gigantisch onweer meegemaakt, best raar als je in je woonkamer zonder muren zit (de bambu rolschermen hadden we inmiddels wel naar beneden gedaan, want door de haarde wind stoof de regen naar binnen😁). Na een reeks ferme klappen, dendert er weer een salvo door de lucht en daarna is de elektriciteit weg. Niet veel later blijkt de hele regio zonder stroom te zitten, afwachten wanneer het weer opgelost zal zijn, hopelijk voor de nacht....... Inmiddels wordt het donker en het onweer trekt weg, we hebben geprobeerd om het op te nemen, maar die harde klappen kan de microfoon van de toestellen niet eens verwerken...... Epa is overal kaarsje aan het neerzetten (voor een romantic night zegt ze) en een zaklantaarn. We zien in het dal steeds wat meer lichtjes gaan branden en tegen een uur of 20:30 is de stroom ook bij ons weer terug. Nog een poosje lekker gezeten en niet al te laat naar bed, morgen om 08:30 komt Donald ons ophalen voor de laatste dag op pad, het schooltje 😃!!! Selamat Tidur allemaal

1. Anke:
    7 januari 2019
    Zo herkenbaar. Bali is een wereldje apart.
  2. Gerrit van Faassen:
    7 januari 2019
    Ik ruik de ikan, de trassi en de doerian en ben door middel van dit geschrijf weer even terug op de pasar en in kalibaru. Gerrit sr.