Villa Diam

28 december 2018 - Tumbu, Indonesië

Donderdag 27 december

Laatste ontbijtje bij Sawah Lovina en daarna de koffers gepakt....... Nog een laatste rondje door de tuin gelopen, want stel je voor dat we nog iets moois of bijzonders zien 🤗. Helaas hebben we "Sjaak" dit jaar niet gezien......., Sjaak is/was een varaan van zo'n 80 centimeter. Wij vinden ze altijd prachtig om te zien, maar ze zijn over het algemeen best wel schuw, het lijkt wel hoe groter, hoe schuwer.... Daarna wachten op Tirta, die ons om 11:00 uur op komt pikken. Tegen 10:45 krijgen we een appje van Donald, dat ze samen komen om ons op te halen, maar dat het best druk op de weg is vanwege Galungan. Omdat het een dag na de ceremonieën is, zijn veel locals vrij en gaan dan met het gezin op pad. Favoriete bezigheid om te doen is naar een zwembad of waterpark (voor degenen die wat meer te besteden hebben) gaan. Dus half uurtje later als gepland, vertrekken we en inderdaad het is druk. We rijden de kunstroute richting Amed om vervolgens net voor Amed rechts af te slaan richting Amlapura. Onderweg komen we langs een zwembad en het staat er langs de weg helemaal vol met brommers/motors, we kunnen een klein ogenblik naar binnen kijken en zien inderdaad een flinke mierenhoop spetterpret. Vandaag verder geen specifieke bezienswaardigheden op de planning staan, als we wat zien dan stoppen we en anders rijden we lekker door. We hebben gezegd ook graag ergens te lunchen, maar we rijden alsmaar verder en verder, op een gegeven moment rijden we al redelijk in de buurt van de nieuwe villa en is het al bijna drie uur. Net als we willen zeggen " jullie mogen ook wel doorrijden", zegt Donald dat we bij het waterpaleis zijn en daar gaan lunchen. Maar we zien de enorme rij auto's die langs de weg geparkeerd staan en geven aan dat we dit echt te druk vinden voor een lunch, één wiechende kluwen van mensen. We zijn een restaurant daarnaast binnen gegaan (of kan ik beter buiten zeggen, want er zitten geen muren in het restaurant😃). Het restaurant heeft meerdere open zitgelegenheden op diverse levels en met mooi uitzicht, fijne plek. Allevier lekker gegeten en alvast naar de gastvrouw van de villa gebeld dat we er met een half uurtje zijn. Als we Amlapura uitrijden weten we dat we er bijna zijn, in Tumbu, het kleine plaatsje waar villa DIAM ligt. Villa DIAM is een van de vakantiehuizen van Balidroomvilla's en de opzet van alle villa's is gelijk, de indeling verschilt wel en ook de grote. Als we de laatste kilometer over een onverharde weg aanrijden zien we de ingang van de villa (villa DIAM is de middelste van drie aan elkaar geschakelde villa's, maar je merkt nauwelijks iets van elkaar en je ziet sowieso helemaal niets van elkaar, door de manier van bouw). Bij de ingang staan onze gastvrouw Epa en de tuinman Kadek ons op te wachten en na een warm welkom krijgen Rob en ik een heerlijk ruikende bloemenslinger van de Frangipani flower/Jepun flower/Bali flower/Cambodja flower om. Epa gaat ons voor (en we mogen zelf geen koffer of tassen meedragen 🤔). De deur gaat open en daar staan we weer, villa DIAM, wat voelt het heerlijk om hier weer te zijn. Vorig jaar voor het eerst hier geweest voor vijf dagen, nu blijven we 11 dagen, van hier uit gaan we op 8 januari naar huis, maar zover is het gelukkig nog niet 🤗. Even alles weer op ons in laten werken en we zien dat Epa druk bezig is met een welkoms drankje en wat lekkers. Even later nodigt ze ons uit aan tafel en daar staan twee heerlijke watermeloen juices klaar en twee soorten krupuk, met eigen gemaakte sambal matah en sambal tomaat, heerlijk........ Nog even een foto gemaakt met Donald en Tirta en daarna zijn zij weg gegaan. Epa neemt alles met ons door en omdat we "het villa DIAM pakket" erbij hebben, mag over een half uur de eerste van ons al naar de masseuse ☺️. Even schakelen, maar eigenlijk superlekker na zo'n autorit. Gek is dat altijd, je doet niets en ben na afloop hartstikke moe. Ik ga eerst, er ligt een sarong klaar op bed en na die omgedaan te hebben, loop ik mee naar de (half open) spa, die net naast de villa ligt. Noni is onze masseuse en oi oi wat kan zij masseren, dit is wel even wat anders dan alle andere massages die we tot nu toe gehad hebben. Die waren ook heerlijk hoor, maar verschil was er toch echt wel . Na mij staat ook Rob klaar in de sarong en ook hij komt met een brede glimlach terug. Thuis staat Epa klaar met een zelf gemaakte koude kruidendrank, goed om de afvalstoffen af te voeren zegt ze. Wat een heerlijk drankje, werd er helemaal blij van, gelijk gevraagd hoe ze dat maakt en het is nog eenvoudig ook 🤗, kaneel en gember koken en als het bijna afgekoeld is een beetje honing erdoor....... Nou, dat ga ik zeker maken thuis, denk dat het warm ook wel heel lekker zal zijn, koud in de zomer en warm in de winter. Wij nemen allebei een lekkere douche in onze buiten douche en spoelen de olie van ons af. Als kadootje werden we getrakteerd op een prachtige zonsondergang waarbij de hemel in allerlei schakeringen, prachtig rood kleurde....... Niet veel later vult de villa zich met heerlijke geuren, want Epa is begonnen met koken voor ons. Epa is er de hele dag voor ons, ze komt 's morgens om acht uur, maakt dan ontbijt, ze maakt schoon, maakt lunch en gaat dan een aantal uren weg. Tegen zes uur komt ze weer en gaat avond eten voor ons maken en tegen 20:30 uur gaat ze naar huis. Inbreuk, nee voor ons voelt het totaal niet zo, ze is er wel, maar ook weer niet en het heerlijke koken, dat hebben we vorig jaar met Luh Ria ondervonden. We konden van te voren aangegeven wat we wilden eten, we hebben gezegd dat Epa ons mag verrassen, als het maar Indisch is. Nou, dat heeft ze gedaan, als voorgerecht kregen we tonijn met sambal matah salade. Sambal matah is een verse sambal, gemaakt van sjalotjes, rode peper, djeroek proet (citroenblad) en limoen. Als hoofdgerecht nasi goreng met wat gemengde gewokte groentes en sate van de grill. Ik kom het niet helemaal op, waarschijnlijk door de late lunch die we hadden gehad en heb een klein beetje laten staan........ (tegen mijn principes, maar buik zei dat het beter was). Toen kwam de vraag of ik het toetje dan nog wel wilde, want dat had ze ook voorbereid......., oef euh ja is goed, want het ruimt erg lekker. Het was een gebakken banaantje, met een super krokante korst en een beetje honing erover. De helft aan Rob gegeven, maar ohwwwwww wat lekker allemaal en alles zo puur van smaak door de verse ingrediënten, helemaal happy. Epa zei dat het misschien beter is dat ze de ene dag een voorgerechtje en hoofdgerecht maakt en de nadere dag een hoofdgerecht en toetje......., goed idee vinden wij 🤗. Als Epa rond 20:30 klaar is komt ze nog even overleggen wat we morgenmiddag en avond willen eten en daarna vertrekt ze naar huis. Wi hebben nog even foto's gekeken die we vandaag gemaakt hebben en daarna lekker slapen in ons riante kingsize bed 😴😴.

Vrijdag 28 decemberi

Heerlijk geslapen vannacht (konden we ook wel gebruiken na een bijna niet slapen laatste nacht in Sawa Lovina). Het woei wel ontzettend hard vannacht en op een gegeven moment hoorden we ook iets (om)vallen buiten, maar we zijn niet gaan kijken, laten dat maar aan de nachtwaker over......... Vandaag een dag bij de villa en de dag goed begonnen met heerlijke nasi goreng van Epa en verse mango. Na het ontbijt kwam Ilhu (de manager) even langs om te horen of alles naar wens is. We hadden alleen wat problemen met de WiFi en daar hebben Ilhu en Epa samen naar gekeken, was iets waarschijnlijk niet goed met de kaart. Zo maar eens heerlijk het zwembad in plonzen........ Hmmmm dat plonzen ging even niet door, ik heb het wel geprobeerd, maar ik gleed bijna uit op het trapje 🙊, toen ik beter keek zag ik dat er een waasje op de traptreden zat. Maar even tegen Epa gezegd en gelijk werd iedereen aan het werk gezet en de trap en rest schoon geborsteld en onderhoudsmiddelen erbij gedaan. Nu mogen we er alleen een dag niet in , maarja beter een dag wachten dan uitglijden....... Ze hadden het bad een paar dagen terug wel schoongemaakt, maar door het regen seizoen en geen gebruik gaat het snel. Morgen lekker plonzen 🤗. Net onze lunch gehad, een heerlijke mangosalade met garnaaltjes........ Eten is hier één grote verwennerij en waarom zou je weggaan als je zo'n fantastische kokkin in huis hebt, die de meest fantastische (meestal Indische) gerechten voor je klaar maakt...... Na het eten kwamen we met Epa aan het praten en vroeg ze wat we morgen gingen doen, we vertelden dat we dan naar het weeshuis gaan om te winkelen met de kinderen en volgende week naar een school hier in de buurt om hun te sponsoren. Toen zagen we dat het Epa echt wat deed en niet veel later zei ze " thank you so much" en kregen we een dikke knuffel van haar. Tja, toen hield ik het ook niet meer helemaal droog. Epa vertelde dat toen zij vroeger naar school ging, ze wat geld kreeg van haar ouders. Dat geld bewaarde ze en als ze genoeg had, dan kocht ze eten en ging daarmee naar het weeshuis........ Ze bedankte ons nogmaals, was erg ontroerd door onze inzet naar de kids en dat we zo'n groot hart hebben voor de kinderen hier op Bali ☺️ 💛. Dag is alweer goed hier 🤗🌴.

1. Ton:
    28 december 2018
    Mooie verhalen. Bijzonder verslag. Blijf genieten allebei. Jullie verdienen het
  2. Anne:
    28 december 2018
    Inderdaad, prachtige verhalen. Door de regels heen loop ik met jullie mee. Heerlijk. We wensen jullie een hele fijne jaarwisseling en een heel goed en gezond nieuwjaar.
  3. Gerrit van Faassen:
    29 december 2018
    Vind ik ook . Wie schrijft, die blijft. Maar jullie komen terug. Met koffers vol verhalen. En tassen vol herinneringen. Gelukkig Nieuw Jaar.
    Marrie en Gerrit sr.