Weeshuis Seraya

15 december 2018 - Candidasa, Indonesië

Zaterdag 15 december:

Gisteravond kreeg ik een appje van Gerco, of we vandaag mee wilden naar het weeshuis Seraya net buiten Amlapura. Gerco is daar een maand of vier geleden voor het eerst geweest en heeft zich de situatie daar naar zich toegetrokken. Nou dat wilden wij wel en met een zak rijst van 25 kilo (kunnen ze goed gebruiken) vanmorgen daar naar toe.
Het is een weeshuis gerund door een dame, Tina en vrijwilligers. Negen jaar geleden heeft zij daar een stuk braak liggend terrein gekocht en heeft daar een onderkomen op gezet voor weeskinderen. Onder is een soort woonkamer (waar verder bijna niets staat), een wand met ruimtes waar de kinderen hun kleding in kunnen leggen (ieder kind heeft een eigen kubus ruimte van 50 X 50 cm).
Boven slapen de jongens op de overloop op stapelbedden en de meisjes met hun vieren of vijven op een kamer.
Buiten is een kleine open ruimte waar twee gasstelletjes staan, waar gekookt kan worden en zijn een paar wc's en een douche. Aan het huis heeft Gerco inmiddels een overkapping laten maken, zodat ze bij nat weer gewoon droog kunnen zitten eten aan de tafels die daar staan en heeft hij een nieuw dak op het gebouw laten plaatsen omdat alles kleddernat was bij een flinke regenbui. Inmiddels is men bezig om een flinke dakgoot aan te leggen, met daaronder enorme opvangvaten, daaruit kan in ieder geval de tuin van beregent worden. Want het weeshuis staat op een enorm stuk grond en ze zijn op het moment bezig om zo zelf voorzienend mogelijk te worden en zijn nu bezig met bananenbomen te planten, cassave, zoete aardappel, chili's, watermeloenen, passievrucht, papaya, limoen en nog wel meer....... Maar de meeste van die planten zijn echt net aangeplant, dat duurt nog wel even voordat die vruchten geven.

Toen we even buiten onder de overkapping zaten, werd ons gevraagd om onze namen in een boek te zetten, dat ze dat gelijk ook gingen gebruiken bleek later bij het afscheid.
Verder hebben ze twee varkens, wat kippen en eenden. De kids zagen er heel happy uit, niet zielig of sip, maar een grote happy family, die met elkaar proberen vooruit te gaan.
Gerco is bezig om geld bij elkaar te krijgen om een nieuw gebouwtje erbij te zetten, waar dan de jongens in kunnen slapen. Omdat Gerco hier woont houdt hij het overzicht wat er gedaan moet worden en wat echt nodig is, zodat zij straks goed op zichzelf kunnen draaien.
Boven op de overloop zitten allemaal ramen en daar zitten geen horren meer voor. Wij hebben vandaag besloten om die te gaan sponsoren. Ook dit gaat via Gerco, die laat kijken wat de materiaal kosten zullen worden en dit zullen wij dan bekostigen.
Ze hadden heerlijke hele dikke vrij korte bananen liggen, die wij uiteraard moesten proeven en zelf koekje gebakken van rijstemeel, heerlijk waren ze. De zak pepernoten, die ik had meegenomen,  die gingen erin als ........, geweldig vonden ze die. Buiten liet de leidster mij allerlei fruit(bomen) zien, waaronder cashewnootboom (hieraan groeit een vrucht en onder zo'n vrucht 1 cashew noot), witte watermeloenen, passievrucht (die was heeeeeeeeeeeeeerlijk), blauwe bes (maar dan anders als bij ons).
Ik had ook ballonnen en loom-armbandjes meegenomen, die werden zeer dankbaar in ontvangst genomen en toen een kind vroeg of hij twee armbandjes kwamen, toen kwam iedereen weer terug. Een meisje kwam mij halen en gebaarden dat ik mee moest naar binnen, naar boven, want daar zaten nog een paar meisjes en die moesten natuurlijk ook armbandjes 🤗 Buiten zouden net een paar jongens de poort uitgaan, maar ook die werden toegeroepen dat er wat uitgedeeld werd en daar bleven ze graag even voor wachten.......
Een paar jongens waren in een grote boom geklommen om die blauwe bessen te plukken, dat ging bij eentje niet helemaal goed en die viel eruit. Hij bleef volhouden met een grote glimlach dat "everything okay" was. Hij kon iig lopen, dus geen benen gebroken. Rob zag het laatste stuk van de val en zei dat het een beste smak was.
Toen we weggingen, kregen ik een soort kaart van een van de meisjes en toen ik erin keek was het een bedankje dat we er waren en gegeven hadden, daar smelt je gewoon van (althans wij wel). Ohw en wij hadden gehoord dat Gerco de kinderen ongeveer een keer per maand in zijn zwembad uitnodigd hier bij de huisjes, dus wij zeiden "zeker niet meer in de aankomende week dat wij hier zitten?". Nou, omdat de kids nu vakantie hebben van school komen ze gewoon een keertje eerder, dus dinsdag hier zwemmen met de kids.......
Dus toch al kids happy kunnen maken, niet met schoolspullen, maar constructief met horren voor de ramen.........
Selamat tidur (goede nacht)

1. Ina (en Albert):
    15 december 2018
    Als ik dinsdag in het zwembad aan het lessen ben, zal ik aan jullie denken :)
    Geweldig zo'n belevenis. Het zal jullie nu al een enorm voldaan gevoel geven.
    Liefs, A en I
  2. Anne:
    16 december 2018
    Ik voel wederom dit heerlijke gevoel nu ik lees hoe blij je de kinderen in deze landen nog kunt maken. SUPER!!!!
  3. Ton:
    16 december 2018