In en om het zwembad en .........

24 april 2017 - Tumbu, Indonesië

Zaterdag 22 april, al vroeg in het zwembad, want warm is het. Heerlijk op een luchtbedden dobberen en alle geluiden om je heen absorberen, vogels, mannen in de sawa die vogels met schreeuwen proberen weg te jagen, brommers, krekels en al het andere. Onze villa ligt net buiten Amplapura in een klein plaatsje, Tumbu.
Iets na 11 uur kwamen Sonja en Sarah, zij gaan bijna naar huis en wilden ons graag gedag zeggen. Samen met Donald (taxi driver) zijn ze hier een paar uurtjes geweest en hebben we heerlijk gezwommen, geteut, veel foto's gemaakt door Rob en Donald en heerlijk gelunched. We hadden Ria gevraagd of ze vier verschillende salades wilde maken en die hebben we op tafel gezet om te delen. Ja het wordt een beetje eentonig misschien, maar ook dit was weer zalig. Na de lunch nog even zwemmen en toen zijn ze weer vertrokken en wij, wij zijn het zwembad weer ingedoken.
Om 5 uur werd ik opgehaald door de masseuse en heb in de spa ruimte naast onze villa een heerlijke rugmassage en voetreflex massage gehad. Vooral de rugmassage vond ik heerlijk, die wil mijn rug nog wel een keer :-)
Voor het avond eten (en ja ik ben me ervan bewust dat terwijl ik dit schrijf, het nu wel heel veel over zwemmen, eten gaat) had Ria een aantal gerechten voor ons gemaakt en waarschijnlijk overbodig om te schrijven, maar het was heerlijk. Snap ook helemaal waarom we geen last van muggen hebben, want Ria houdt namelijk nogal van knoflook in het eten te gebruiken. Nouja, veel mensen ontmoeten we deze dagen niet en knoflook is gezond zeggen ze.
Heerlijk om in de woonkamer te zitten en van je af te kijken richting het dal en omdat er geen muur aan die kant van het huis zit, zit je eigenlijk gewoon buiten. Prachtig om de wisselingen in de lucht te volgen, met de wolken die het ene moment de mount Agun verbergen en vervolgens een paar tellen later er weer mysterieus omheen hangen en je de top weer mooi kunt zien. Alles verandert, ook het leven in de sawa, de mensen gaan aan het eind van de middag naar huis, de vogels en andere beesten laten juist van zich horen. De krekels geven openlucht concerten, waar de vogels soms stil van worden en af en toe klinkt een kreet van een kat alsof hem iets aangedaan wordt (ik ga er maar even van uit dat ie "gewoon" krols is).
Tegen 20:30 uur komt Ria vragen wat we morgen willen eten. Wij dachten dat ze vrij was omdat het zondag is, maar omdat wij er maar kort zijn (geen weken), komt ze gewoon zegt ze, anders zou ze zich ook maar vervelen in huis zegt ze. Nou okee, fijn, nasi voor ontbijt (ja nog steeds, hebben op Lombok keer toast en pannenkoek gehad, maar nasi blijft favoriet), salade voor de lunch en verrassing voor 's avonds.

Zondag 23 april, het ziet er weer stralend uit bij het opstaan. We liggen er meestal redelijk op tijd in, maar zijn meestal ook om 07:00/07:30 weer op. Je voelt de warmte al goed, denk dat het al wel zo'n 24 graden is. Hoop ook echt dat als we over twee weken terug zijn dat het inmiddels in NL ook wat warmer is. Maar het weer kan hier ook zomaar ineens veranderen, nu prachtig blauwe lucht wil niet zeggen dat dat over anderhalf uur nog zo is en wordt het bewolkt, dan wil dat ook niet zeggen dat het voor de rest van de dag gedaan is met het zonnetje en warm blijft het sowieso. Die warmte dat is wel heerlijk (althans vind ik), veel minder last van mijn gewrichten en nek. We zitten nu even lekker aan de koffie en om half 11 komt Donald mij halen en gaan we even inkopen doen voor een schooltje waar we woensdag heen gaan in Bugbug. Moet er nog wat etuis bij halen en denk dat we schriften gaan kopen. Ook gaan we woensdag naar het weeshuis in Amlapura en als het goed is gaan we dan met de kids op pad zodat ze zelf wat uit mogen zoeken. Leuke vooruitzichten.
Donald nodigde ons gisteren uit voor een ceremonie de 29ste, voor de stichting waar hij ook in zit, de Samasama foundation. Deze stichting ondersteunt kinderen om hen de mogelijkheid te geven naar school te gaan. We worden weer in sarong verwacht, ben benieuwd wat er gaat gebeuren.
Hardy's, grote supermarkten in diverse plaatsen op Bali, zo ook Amlapure. Het is een supermarkt, Blokker, kledingwinkel, Bruna ineen, misschien beetje zoals de Action en dan met een supermarkt erbij. Ik vind het alleen een beetje te chaotisch. Ik mag in het buitenland altijd graag door de supermarkt struinen, op zoek voor wat lekkere dingen voor thuis. Kon het hier alleen niet echt vinden, alleen wat Abon meegenomen (gedroogd vlees wat je als bijgerechten eet bij Indisch eten) en een zak koffie voor koffie Tubruk (koffie met prut onderin). En dragonfruit meegenomen, als het goed is, is deze roze van binnen en erg lekker. Vorige keer hadden we namelijk in Amed ook dragonfruit geprobeerd, die was wit van binnen, maar daar vonden we niet veel aan. Morgen maar eens proberen. En etuis, potloden, pennen, gummetjes en schriften gekocht. Ik had al wel veel etuis bij me, maar er zitten ruim 125 kleuters op het schooltje in Bugbug en zoveel had ik er niet mee. Schiften voor allemaal gekocht en ze krijgen allemaal een loom armbandje erbij. Woensdagmorgen gaan we erheen.
De rest van de middag hebben we in het zwembad gelegen, ik heb maar wel een hoedje opgezet, voorhoofd een beetje rood (oepsie). Het is gewoon heerlijk dobberen en er is genoeg te zien vanuit het zwembad. Leuke, gekke en mooie foto's gemaakt in het zwembad en flink gelachen. Nu net gedoucht en inmiddels komen er alweer heerlijke geuren voorbij voor het avondeten. Onze douche is trouwens half in de open lucht, het douchegedeelte is buiten zeg maar, heerlijk is dat (althans hier, moet er in NL natuurlijk niet aan denken, zo koud). Het huis is echt prachtig van opzet, alles klopt.
De lucht verandert hier geweldig mooi op het moment, dan weer zon, dan denk je dat het gaat regenen (tegen de berg deed het dat ook), dan weer komt de zo'n wat door de wolken en verlicht de wolken mooi, een levend schilderij om naar te kijken.
Ik denk dat de komende twee dagen voor ons heel veel in het zwembad vertoeven worden, af en toe wat heerlijks eten van Ria en weer hup het zwembad in. Nee ik zal dat niet allemaal opschrijven, dat wordt voor jullie geen uitdaging om te lezen waarschijnlijk. Vandaag ga ik de etuis die ik gisteren heb gekocht inpakken met pennen en potloden etc, dan staan die vast klaar voor woensdag.

untuk kemudian (tot later)

1. BeT:
    24 april 2017
    Lieverds wat een paradijs wat kan je mooi vertellen Alet het is net of wij bij jullie zijn en alles persoonlijk meemaken .Bedank jullie .
  2. Ina (en Albert):
    24 april 2017
    Hallo Aletta en Rob. Ga gewoon door met schrijven, kan je goed. En ik gun jullie zo"n heerlijk leventje. In Nl is het straks weer : alles zelf doen in een heel andere wereld.
    Geniet nog maar want de tijd gaat door.... warme lieve groet, Ina
  3. Bob Tiny.:
    24 april 2017
    Wat een verrassing toen je facetimede,en naar jullie zin hebt.De verhalen zijn prachtig,we genieten er goed van. Liefs knuffel ,Pa Ma.
  4. Gerrit van Faassen:
    28 april 2017
    Hebben jullie de tokkeh daar al 7 keer horen roepen, want dan mag je een wens doen. Ik wist wel wat ik zou wensen. Maar...We genieten met jullie mee en ook van de prachtige foto`s.