Het leven op Lombok voor ons

19 april 2017 - Lombok, Indonesië

Het leven op Lombok is warm op dit moment, op zich valt de temperatuur nog wel mee 32 graden (ja ik heb inmiddels van diverse mensen vernomen dat het in Belanda flink koud is), maar het is wel klam hier, meer dan op Bali. Maar ons hoor je verder niet klasgenoot, haha, we kunnen eraan wennen. We liggen veel en lang in het zwembad, tot we helemaal kriepoet (gerimpeld) zijn. En als je dan het hele terrein voor jezelf hebt, dan ga je gekke/grappige dingen doen, zoals foto's maken in en bij het zwembad. M'n hoofd onderwater en hup alle haren naar achteren, een mooie "waterval" als gevolg en door Rob vastgelegd.

Om 11:00 uur kwam Ika op haar brommer aangereden, Ika is mijn Indonesische "zusje", in 2013 hebben we elkaar voor het eerst ontmoet (na veel internet contact) in Ubud en drie jaar geleden is ze ook bij ons thuis geweest. Ze had een grote doos met heerlijke Lombok zoetigheden meegenomen, veels te veel natuurlijk, we eten er nu nog van. Ik had make-up voor Ika meegenomen (zij is ook make-up artist), mode tijdschriften en wat Hollandse dingen voor haar en haar ouders. Gezellig zitten kletsen en tussen de middag allemaal een heerlijke salade als lunch. Alles wordt hier vers bereid, met veelal kruiden uit eigen tuin. Voor vanavond hebben Rob en ik Rendang besteld en Lombok curry, nu al benieuwd.

Ika nodigde ons uit om morgen samen met haar vriendin naar de foundation te gaan kijken. Deze foundation, Lombokcare is opgezet om gehandicapte kinderen te helpen en wat is nu grappig (althans dat vind ik), haar vriendin woont op nog geen 200 meter bij ons hier vandaan. Mindy komt oorspronkelijk uit Nederland, maar heeft Indische roots en gaat al van kleins af aan naar Java/Lombok. Een jaar of 10 geleden heeft zij haar Javaanse man leren kennen en wonen ze op Lombok en runnen deze stichting. Ika en ik zijn even naar haar toegelopen en ik heb kennis gemaakt. Gezellig even zitten kletsen en afspraak voor morgenochtend gemaakt. Nog snel een paar foto's gemaakt met Ika en daar ging ze weer, op naar Mataram, waar ze woont.

Wij weer lekker het zwembad ingedoken en aan het einde van de middag kregen we een flinke regenbui. Het eten was heeeeeeeeeeeeeeerlijk, we proeven dat ze verse kruiden gebruiken, hmmmmmm. De avond ervoor hadden we als toetje pisang goreng, gelukkig hadden we samen 1 portie besteld, want man man wat vult dat, maar ook heerlijk en je kreeg het idee dat je niet iets vettige aan het eten was, zo'n mooi jasje zat er om de banaan. Het slapen is hier helaas voor mij geen feest, een zacht matras en ik lig daardoor een paar uur per nacht wakker en heb overdag flink last van mijn rug. En als ik dan tegen de morgen toch van moeheid in slaap val, dan start om een uur of vijf de meneer van de moskee met het zingen van zijn gebed (zou van mij ook gerust drie uur later mogen beginnen). Verder heb ik hier juist minder last van mijn rug/nek dor de warmte, dat doet echt goed. Met mijn knie moet ik goed oppassen (en dat doe ik meestal ook) en als ik ga lopen doe ik vaak mijn brace om. De dingen gaan nog niet echt gemakkelijk allemaal.

Woensdagmorgen, weer vroeg wakker, maar nog wel even lekker gedommeld. Om 09:00 uur bij Mindy afgesproken, Ika was er ook al. Met ons vieren naar de stichting Lombokcare gereden, zo'n 20 minuten verderop. Prachtig werk wat ze daar doen, gehandicapte kinderen (veelal onder de 12 jaar) krijgen fysiotherapie en spraaktherapie en gaan er naar school. Gebouw ziet er mooi uit, ik leuke felle kleuren geschilderd en voor elke therapie een ander lokaaltje. Er lopen ook studenten uit Nederland stage voor de periode van een half jaar. Verder hebben ze op dit moment 17 mensen in dienst bij de stichting. Geld proberen ze op alle mogelijke manieren bij elkaar te krijgen en als iemand ze wil steunen, kijk dan even op http://www.lombokcare.com

Wij hebben een donatie gedaan, van een deel van het door mij in Nederland ingezamelde geld, daar kunnen ze o.a. materialen voor aanschaffen voor bijvoorbeeld creatieve therapie. Ook heb ik zelf nog wat door de kinderen zelf gemaakte armbandjes gekocht. Met een goed gevoel de ochtend afgesloten, na de kinderen eerst nog loomarmbandjes te hebben gegeven en ballonnen.

Vanmiddag hebben we weer heerlijk in het zwembad gelegen en op onze bedjes gelegen. Ik heb een poging gedaan om wat te slapen, maar het begon flink te onweren en te regenen, dus dat ging niet helemaal lukken. Na het onweer weer het zwembad ingedoken en net een poosje met de eigenaar zitten praten. Over een half uurtje krijgen we ons avondeten, king prawns en sate lilit (zelf gemaakt), ik denk dat het met het eten wel weer goed gaat komen. Morgen alweer ons laatste dagje hier en komt Ika nog een poosje langs.

Jullie allemaal bedankt voor de leuke reacties op mijn blogs.

1. Marieke Gerrits:
    19 april 2017
    Wat gaat de tijd snel! Maar prachtige foto s en verhalen! Zwembadlook echt "cool" haha.kinderen weer blij zo te zien. Jullie nog veel plezier.
  2. Anke:
    19 april 2017
    Heel bijzonder, de gebeurtenissen op Lombok. Ik ben wel blij dat er hier geen moskee in de buurt is die me het bed uit blaast :-) De moskeeën in Amlapura zijn prachtig, maar gelukkig niet next door.
    De stichting van Mindy is geweldig, een sterk goed doel om in gedachte te houden.
    Nog heel veel mooie belevenissen daar gewenst.
  3. Jacomijn Heupink:
    21 april 2017
    Lekker genieten!! Jammer dat je bed wat minder ligt maar je dagen zijn super relaxed dus dat scheelt alweer! Leuk dat je ook zoveel mensen leert kennen en al kent. Lijkt het steeds meer een soort thuiskomen te worden. Enjoy!!
  4. Gerrit van Faassen:
    22 april 2017
    We reizen met je mee en ik heb de fotoboeken van onze 2 Indonesië reizen weer opgezocht. Veel plezier. Gerrit sr en Marrie.