Op naar Lombok

17 april 2017 - Lombok, Indonesië

De eerste lokatie zit er (alweer) op........ Dag Pondok Bambu, op naar Lombok. Vroeg uit de veren, 06:30 gaat de wekker en een half uur later zijn de koffers helemaal ingepakt en zitten wij aan ons bordje nasi goreng en fruit. 07:30 uur is Donald er en vertrekken we richting Amed, waar wij met de fastboot naar Lombok zullen vertrekken. In Amplapura stapt Tirta ook in en rijdt hij verder. Een mooie rit door prachtige sawa's. Ruim op tijd komen we aan en ik haal de tickets op die vooraf zijn besteld. Langzaam aan verzameld iedereen zich, op een paar na. Iets met altijd moeten wachten op een aantal mensen? Ik zou zeggen, houdt een kwartier aan en vertrek dan, maar nee, op iedereen werd gewacht en ruim 40 minuten later vertrokken we. Gaan de laatkomers ook nog grapjes maken (misschien van de zenuwen), maar kun je dan even gewoon beter niet doen.

Koffers/tassen worden apart van elkaar verzameld, voor Lombok en voor de Gili's. Alles gaat op het dak van de boot en wordt met een zeiltje afgedekt, hopelijk hebben we de koffer nog als we in Lombok aankomen. Eindelijk mogen we aan boord, voor iedereen een plekje op de bankjes die duidelijk niet voor europeanen gemaakt zijn. Met de knieën drie dubbel tegen de bank voor je aan moet je je het zo comfortabel mogelijk maken (nou goed, we laten het comfort voor het gemak maar even weg). Zo leuk, Donald en Tirta blijven ons zitten uitzwaaien tot we elkaar niet meer kunnen zien.

Wij zitten op de achterste bank en ik denk dat er zo'n 40/46 mensen aan boord zaten. De zee was gelukkig rustig, dus ook geen last van zeeziek ofzo gehad (niemand gelukkig). Halverwege werden we nog door wat springende dolfijnen achter ons verrast, geweldig. Helaas waren ze te ver weg om goed op de foto te krijgen. Eerst werden mensen afgezet oude Gili eilanden, als eerste Gili Trawangan, zoveeeeeeeeeeeeeeeeel mensen als daar op het strand stonden te wachten om met 1 van de vele gastboten mee te kunnen, ongelooflijk. Denk niet dat wij er heel snel heen zullen gaan. De Gili's zijn wel prachtig om te duiken en te snorkelen, maar wij doen dat dan liever een dagje vanaf een boot geloof ik, maar wie weet.......

Na twee Gili eilanden te hebben aangedaan, was Lombok de volgende stop. Alleen wij gingen eraf. Grote uitdaging voor mij, want we moesten eerst via de smalle rand van de boot een klein stukje naar voren lopen en toen het trapje op naar het dak van de boot. Vanaf het dak moesten we op de kade springen, hup ho lekkere uitdagingen zeg maar. Toen ik op het dak kwam ging de boot natuurlijk net weer een stuk van de kade af, maar even later kon ik ook (met steun van Rob) de kade op hupsen, zonder al te veel problemen. Zo en toen voelden we ineens de hitte, want op de boot was de wind om onze oren. Onze koffer werd gelijk door een uber vriendelijke dragen meegenomen, tot hij halverwege begreep dat we geen taxi hoefden, omdat we al werden opgehaald........ toen mochten we zelf verder met de koffer. Haha, ik had net geld voor hem gepakt, maar helaas voor hem. Aan het begin (of eind, ligt eraan vanaf welke kant je komt) zagen we een man staan met een bordje "mrs Aletta & Rob Koster". Dat was Yudi, de manager van villa Campi Sorga.

Ik denk zo'n 20 minuutjes rijden en toen sloegen we een kleinere weg in en weer een klein stukje later een grindpad op en daar achter een hek, waren we ineens in een nieuwe oase........, villa Campi Sorga. We werden welkom geheten door het personeel en naar ons huisje begeleid. De (nederlandse) eigenaren kwamen ons ook even gedag zeggen en toen zagen we pas de ruimte van het perceel. Een gigantische tuin (Lammechien, we moesten gelijk aan jou denken) met daarin drie huisjes. Het is heel ruim opgezet, maar laten we nou ook nog eens de enigste gasten zijn........ The place is ours, hoe luxe kan het zijn. Eerst maar eens even lekker in het prachtige zwembad gesprongen en lekker een tukje gedaan op een van de zonnebedden bij het zwembad.

Het is alleen even wennen aan de meneer van de moskee die om de paar uur een gebed door de luidspreker roept, een liedje zingt en soms lijkt het bijna of hem wat aangedaan wordt, maar dat zal toch niet hoop ik. Ben benieuwd hoe vroeg we morgenochtend gewekt zullen worden door het ochtend gebed. En we merken dat we niet aan zee zitten, de muggen kwamen bij zonsondergang even flink prikken, grrrrrrr. Nu net heerlijk gegeten, echt een verschil met in een restaurant eten, veel verfijnder, meer echte smaken, puur. Gewoon HEERLIJK!! Er is hier geen restaurant, je eet bij je huisje of bijvoorbeeld bij het zwembad. Dat is even wennen, want het personeel moet iedere keer een flink stuk lopen, maar Yudi zei net dat het goed voor hun conditie was, haha. Morgen zullen we het terrein eens even verder verkennen, we hebben lig al veel bloemen gezien, prachtige orchideeën ook.

Net contact gehad met Ika (m'n Indonesische "zusje"). Ika woont op Lombok en komt morgen gezellig bij ons. Misschien gaan we ook nog wel wat doen, we zien wel, spreken morgen wel wat af.

Internet is een dingetje, nu op de laptop wel wifi, maar op telefoon niet. Ik kan dus even geen appjes of mail ontvangen. Morgen weer proberen. Mocht iemand me dringend nodig hebben, sms kan wel :-)

Lieve allemaal, ik ga nog wat foto's posten en dan wens ik jullie allemaal selamat tidur (alhoewel dat bij jullie nog even duurt)

1. Gerrit van Faassen:
    22 april 2017
    Muggen zijn slechte sobats. Awas! hebben jullie klamboes , op Nieuw-Guinea hadden we s`avonds melaria tenue,. Mouwen omhoog en lange broek. Maar....de avonden zijn er nietminder mooi om .Groetjes Marrie en Gerrit sr.