Kinderen hebben vakantie..........

9 april 2017 - Candidasa, Indonesië

Gisten met taxi drivers Donald en Tirta gesproken, even overleg gehad wat we graag willen en daar maken zij nu even een plannetje voor. Donald en Tirta waren allebei erg blij met de edammer kaas, kaasschaaf en stroopwafels....... Ik had ze gevraagd of we iets mee konden nemen voor ze uit Nederland en dat was dus kaas en stroopwafels. De bezoeken aan schooltjes zal waarschijnlijk in de tweede helft van onze vakantie gaan worden, want de scholen hebben vakantie op dit moment....... Twee en half jaar geleden hadden we die pech ook, toen hadden ze kerstvakantie. Nu is het vakantie vanwege de ceremonie Galungan (begonnen op de dag dat we aankwamen) en Kuningan day ( vind plaats op de 10de dag na Galungan).

Het leven van een Balinees bestaat voor een groot deel uit offers uitbrengen. Het is dan ook niet weg te denken uit het dagelijks leven van een Balinees. Je ziet ze overal op Bali, op straat, onder de bomen, in auto’s, winkels, en bij heildigdommen. Een Canang Sari (bakje) gemaakt van bananenblad gevuld met koekjes, rijst en soms zelfs geld, dienen niet alleen om de geesten en goden gunstig te stemmen, maar zien er ook uit als prachtige kunstwerken.

Een doorsnee huishouden besteedt minstens de helft van zijn inkomen aan diverse offers. Dit wordt gezien als blijk van vroomheid en dankbaarheid. Als er geen tijd is om ze zelf te maken of als er bewerkelijke vormen voor bijzondere ceremonies nodig zijn, mogen ze op de markt worden gekocht of bij een Tukang Banten (offerspecialist) worden besteld.

Een van de belangrijkste Hindu feesten op Bali is de viering van Galungang. Galungang viert de terugkeer van de Balinese goden en voorouders naar Bali. Balinese families verwelkomen en vermaken de goden met gebeden, offers, en het houden van ceremonies, waarbij de innerlijke en uiterlijke energie op het eiland wordt gereinigd en weer in evenwicht wordt gebracht. Galungan duurt tien dagen, waarbij ook Barong dansen van tempel naar tempel in de verschillende dorpen worden gehouden. De echte oorsprong van het Galungan feest is nog steeds een mysterie, maar in principe symboliseert het feest de overwinning van het goede op het kwade. Tijdens het festival staan op het hele eiland lange bamboestokken genaamd “Penjor” – die meestal versierd worden met vruchten, kokos bladeren en bloemen en staat altijd aan de rechterkant van elk huis. Bij elke ingang zal men ook een klein bamboe altaar plaatsen? Met de viering van Kuningan, tien dagen na de aanvang van Galungan, wordt Galungan afgesloten. Op deze dag herdenken de Balinese families de terugkeer van hun voorouders naar de hemel, na een verblijf van tien dagen op aarde. Zij bedanken de Goden voor hun genade aan de menselijke rassen. Ieder dorp in Bali viert Kuningan in grootse stijl, met bijzondere gerechten, speciale offers van gele rijst en kleurijke versieringen van de tempels. Deze afsluitende ceremonie gaan we waarschijnlijk volgende week zaterdag meemaken, nu al zin in.....

Vandaag wel weer een stukje gelopen en moest weer goed oppassen voor de gaten in het trottoir en daarbij iedereen die je roept voor taxi of restaurant, haha.. Vandaag ook heerlijk in de zo'n gezeten, want de eerste dag met echt zonneschijn, heerlijk die warmte op je huid te voelen. Lekker in het zwembad gezeten en gelezen.

Ik moet zeggen dat het voor mij wel even wennen is dat ik niet zo gemakkelijk uit de voeten kan als anders, niet even dit, even dat, maar echt gedoseerd dingen doen. Ik ga het denk ik wel leren........, geloof iets met "zal wel moeten"......... Morgen weer een massage in de planning, nu niet bij een masseuse bij het zwembad, maar in een salon, een ayurveda massage, ben heel benieuwd. Tot later allemaal

1. Gerrit van Faassen:
    16 april 2017
    Adoeh seg, dat zijn banjak veel verhalen. met foto`s er bij ligt er binnenkort een mooi Baliboekje in het VOC. Die sarung staat je goed hoor,Rob. Dat is netter dan in je pendek lopen. Staan er langs de wegen nog bordjes met AWAS,HATI HATI en DILARANG MASUK
    Morgenvroeg gezellig even naar het VOC . Je ziet het wel op facebook. groet GenMv.F.