Dolfijnen 💛🐬

24 december 2018 - Lovina, Indonesië

Zondag 23 december

Een bewolkte dag vandaag, maar flink warm, gelijk vanmorgen om 08:00 al 30 graden en dat liep op tot 33 graden. 's Nachts koelt het gelukkig een stuk af, naar ongeveer 28 graden 😂, de airco is dan wel heerlijk hoor, al hebben wij hem niet eens echt koud staan, meestal op 25 graden. Na het ontbijt eerst even richting het strand/centrum van Lovina gelopen om een paar boodschapjes te halen. Ik kwam bij het strand langs een van de kramen en de verkoopster kwam al op me af lopen of ik bij haar kwam kijken. Ik zei later, ik moet eerst naar een super markt. Zij wees me waar ik die kon vinden en inderdaad, hij zat precies waar ze gezegd had. Scheerschuim en anti-mug gehaald en heerlijk kokoswater en weer terug gelopen. Bij een paar winkeltjes gekeken voor een pet, want we gaan morgen ochtend het water op, dus een pet is dan wel fijn. Maar geen pet te vinden of helemaal verschoten van kleur en dan wel de hoofdprijs betalen. Kom ik weer langs de eerder genoemde vrouw en ze vraagt of ik het gevonden had. Ik zeg ja super, waarop zei weer zegt "dan kun je nu even bij mij komen kijken". Ja daar had ze gelijk in, dat had ik gezegd. Ze wilde me alles wel laten zien, maar ik zei, wat ik nu alleen nodig heb is een zwarte pet. Heb je even een paar minuten zei ze? Ik "jawel". Zij " take care of my shop please" en vroem weg was ze op de scooter......... Nou daar zat ik dan in haar winkeltje, te wachten..... en te wachten....... Na een minuut of zes kwam ze terug met een aantal petten en na wat onderhandelen ging ik met twee petten naar huis. Achterlangs het strand en door de sawa terug gelopen. Thuis lekker samen het zwembad ingedoken en genoten van heel veel vogeltjes die op de zwembadrand water kwamen drinken. Eerst gingen ze zitten in de palm naast het zwembad en dan een voor een op de rand, ik denk op een gegeven moment wel 50!! Uiteraard heeft dit weer een aantal (actie) foto's opgeleverd. Na de lunch heb ik gevraagd of ze de masseuse wilde bellen en die kon om drie uur, heerlijk. Tot die tijd lekker bij het zwembad gelegen en gezwommen. Met Koncil waren we aan het praten (hij kan trouwens ontzettend goed Nederlands). Onder andere over een grote Nangka boom (jackfruit) die hier in de tuin staan. Toen ik boodschappen aan het doen was, was er een vrucht uit de boom gewaaid en met een doffe dreun op de grond gekomen, niet ver vanwaar Rob zat (hij zat onder een pondok, dus dak boven zijn hoofd 😃). Die vruchten kunnen wel 40 centimeter groot worden en tot zo'n 10 kilo zwaar, kun je je voorstellen hoe dat klinkt. Toen we lekker bij het zwembad zaten kwam Koncil naar ons toe met een bord vol Nangka fruit. Heerlijk was het fris, maar toch ook super zoet en sappig, hmmmmmmmmmm. Tijd voor massage, de masseuse bekleed een kussen onder de pondok met een sarong en daarop een handdoek. Ik ga liggen en niet veel later ben ik al aan het doezelen, jammer als ik in de verte hoor "excuse me", want dat betekend omdraaien. Maar een heerlijke massage gehad, toch weer anders als in Candidasa, maar allebei heerlijk. Na afloop liep ik weer naar Rob en die verteld dat hij net op de laptop zag dat er een tsunami is geweest tussen Java en Sumatra en dat er al zeker 160 doden zijn. Ik pak mijn telefoon erbij en het ene na het andere berichtje komt binnen vanuit Nederland of wij safe zijn. Daarop gelijk een berichtje gemaakt en rond gestuurd........ Wij hebben er hier niets van gemerkt, raar idee dat een eiland verder het nu zo'n situatie is, maar er zit nog wel ongeveer 1000 kilometer tussen. Gisteravond werden we tijdens het eten even goed lek geprikt door hele kleine mugjes, daarom had ik vandaag even anti mug gehaald. Dat beiden even rond onze enkels gespoten en gelukkig niet geprikt. We hadden beiden onze lange (dunne) broeken aangetrokken, dus er was ook weinig "prik gebied". Ik voelde wel een beetje wind langs mijn enkels waaien, ook niet raar in een open restaurant met alleen een dak. Alleen voelde ik dat windje om mijn enkels in huis nog steeds en dat was wel een beetje raar. Beide benen vanaf de enkels een tintelend/doof gevoel, dat voelt niet fijn. Ik betrap mezelf erop dat ik me toch wel een beetje afvraag wat dit nu toch weer zal zijn. Ik zeg het tegen Rob en die zegt "ja ik voel dat ook, een beetje tintelend en of je kippenvel krijgt". Ik zei " vind het niet leuk voor jou, maar ben wel blij dat jij het ook hebt" en daardoor was redelijk snel de link gelegd naar de anti mug spray, die ligt nu iig in de prullenbak 🙊. Allebei de benen gewassen en ingesmeerd, maar het wordt nog niet echt minder, raar spul........ Onder het eten zag Rob een vliegend draakje van boom naar boom springen, onder zijn keel een knalgeel keelzakje. Draakjes bestaan! De naam zegt het al, een vliegende hagedis! Toch kan deze draak niet echt vliegen. Deze tot de 25 cm kleine hagedisjes hebben 6 of 7 opvouwbare ribben die zij uit kunnen klappen. Tussen deze ribben zitten dunnen huidflappen die als ,,vleugels” kunnen dienen. Heel handig deze vleugels als ze worden aangevallen. Bij de mannelijke dieren is de huid tussen de vleugels vaak fel geel of rood gekleurd, net zo als hun keelflap (flapje wat veel reptielen onder hun kop hebben), deze prachtige kleuren gebruiken ze om vrouwtjes te versieren en roofdieren af te schrikken. Buiten het zweven kunnen deze dieren zich ook nog eens erg snel uit de pootjes maken, de vleugels komen dan weer van pas mochten ze uit de boom vallen. Nog even samen de foto's van vandaag doorkijken en dan zo proberen te slapen, want morgen redelijk vroeg op, want om 07:30 varen we uit.

Maandag 24 december Vanmorgen net na 07:00 uur richting het strand gelopen, helaas in de mot regen, om daar in een jukung (Balinese vissersboot) te stappen en de zee op te gaan. Fototoestellen in de aanslag want we hopen dolfijnen te gaan zien. De meeste bootjes vetrekken tussen 06:00 en 07:00 uur, wij hebben bewust gekozen voor 07:30 in de hoop dat het dan niet zo'n kluwen van bootjes zal zijn. In het begin helaas veel bootjes bij elkaar en zodra er maar een vin te zien is, gaan alle bootjes die kant op. Geen goed gevoel, want het voelt een beetje als "jagen", ondanks dat de dolfijnen in open zee zitten en alle kanten op kunnen. Na wat hints richting de captain, zijn wij niet veel later de andere kant op gevaren, gelukkig en het weer werd gelukkig ook beter en wat warmer. Nu waren we nog maar met drie bootjes bij elkaar. Heeeeeeeel veel dolfijnen gezien, wat een pracht gezicht, wat een bijzondere dieren zijn het toch. Op de een of andere manier straalt er zo'n magie van deze beesten uit........., gewoon rustgevend. Rob heeft foto's gemaakt en ik filmpjes en nu maar hopen dat we wat mooie beelden hebben kunnen maken...... Bij thuiskomst lekker ontbeten en nu even lekker een bakkie onder de pondok. Denk dat het bewolkt blijft vandaag en het voelt een beetje fris met 29 graden en wind 😂😂. Vanmiddag om 13:30 werd ik op de motorbike opgehaald door Robbert en zijn we naar het huis van hem en zijn vrouw Rita gereden, althans het huis wat zij 6 maanden per jaar huren en hier dan wonen. Via een vrienden van Bali site op Facebook ken ik hun en nu wij hier ook in Lovina zitten, was dit een leuke kans om even bij hun op bezoek te gaan. Robbert en Rita komen uit België en zijn ergens in de 60, ontzettend hartelijk ontvangen en gezellig een hele poos zitten teuten, leuk zulke ontmoetingen. Ze wonen prachtig buitenaf in een kleine village, velen zouden het te stil vinden denk ik, ik vond het er heerlijk. Prachtig huis, heerlijke overkapping, klein zwembad en ommuurd en een tuin vol fruitbomen 🤗. Robbert heeft me ook weer keurig thuis gebracht, lopen was geen optie, want dat wilde ik eigenlijk doen....... We wilden eerst morgen nog een trekking door de rijstvelden gaan doen, maar iedereen is hier een beetje druk met de voorbereidingen op Galungan en daarom besloten om de komende twee dagen nog volop hier te genieten of misschien komt er nog iets spontaan voorbij 🎄🎄 (en mijn knie vraagt tussen alles door ook wel rust 🙄). Fijne kerstavond voor iedereen, wij hopen dat jullie heerlijke dagen hebben, liefZz van ons

(sorry voor de gekke tekentjes er soms bij, ik krijg het niet weg🙈)

1. Jacomijn Heupink:
    24 december 2018
    Wat gaaf allemaal weer. Hele fijne kerstdagen!!
  2. Gerrit van Faassen:
    24 december 2018
    Genoten weer van dit mooie verslag. Een pondok wil ik branden op een serveerblaadje. Daarvoor heb ik een paar foto`s nodig. Kerstavond.
    straks in Baalderveld. Vrede voor alle mensen ook op Bali. Een warm en gezellig Oud en Nieuw . Marrie en Gerrit.
  3. Lammechien:
    24 december 2018
    Fijne kerstdagen lieverds, we genieten enorm van jullie mooie verhalen 😘
  4. Gracia:
    24 december 2018
    Wat fijn om jullie mooie verhalen te lezen en om de prachtige foto's te zien. Ik ben nog nooit op bali geweest, maar ik wil heel graag dit eiland ook beleven. Ik wil trouwens ook wel een masseuse die mijn stress wegkneedt :-) . kunnen jullie niet gewoon een masseuse meenemen...
    Ik wens jullie fijne kerstdagen en ik zie uit naar jullie nieuwe avonturen! Liefs, Gracia