Afsluiting in Amed

12 november 2014 - Amed, Indonesië

De afgelopen dagen rondom de villa verbleven. De villa ligt tussen twee muren en dat maakt het dat het erg warm is hier......, de wind krijgt namelijk bijna geen kans om de tuin in te komen. Het is sowieso al warmer hier in Amed, dus extra extra zeg maar..... De natuur kan hier, maar ook op de rest van Bali wel flink wat regen gebruiken want de natuur is op sommige plekken echt helemaal dor. We lezen berichten van diverse mensen elders op Bali dat de eerste buien begonnen zijn (het regen seizoen komt er ook aan), maar hier in Amed alleen af en toe een grijs wolkje.....
Wij liggen soms uren in het zwembad, heerlijk verkoelend en zelfs de zee is gewoon warm, zo warm heb ik nog nooit mee gemaakt..... Met snorkelen weer veel mooie vissen gezien, helaas weer geen schildpad. Daarvoor moesten we iets meer naar het haventje werd ons verteld en dat wilden we vandaag doen, maar de zee was nogal ruw vandaag.... Niet gesnorkeld dus vandaag, morgen weer bij Amarta...... Ik hoorde dat een van de vissen in de collage een Trigger fish is en dat die op het moment nogal agressief kunnen zijn omdat ze eieren gelegd hebben..... Blij dat ie mij wel aardig vond toen ik voorbij zwom..... Vandaag foto's gemaakt in en om het zwembad....... Bij een van de foto's sta ik op de rand van het zwembad en fotografeerde Rob mij van de achterkant..... Ik heb daarbij een witte lange broek aan en verder nietsssssssss. Is er de hele tijd niemand op het strand te bekennen en ja hoor ik doe mijn top uit en pruttelpruttelprut komt een bootje aan, paar mensen oppikken bij de buren...... Ik wachten, met mijn handen de boel bedekken, zegt Rob wat kan het je schelen, ze kennen je toch niet hier. Helemaal gelijk, armen in de lucht en prachtige foto...... (en de man in het bootje, die had het niet eens door). Als je zo aan het relaxen komt, ga je ook veel nadenken over van alles en zo kwam ik ook bij een spreuk die me erg aansprak 'Elke dag iets leren, is kennis. Elke dag iets loslaten, is wijsheid.....'. Mooie spreuk...... en zal proberen het te gaan toepassen...... We komen alweer lekker in de aantallen qua foto's, haha..... Verder geen uitjes gemaakt, take care tijd voor onszelf, kost gewoon teveel energie..... Volgende week schoolprojecten, want die gaan door!!
Vanmiddag (en gister) Kelapa Muda gehad (jonge kokos). Eerst krijg je de kokosnoot met twee rietjes en daarna wordt ie open gehakt en kun je de jonge kokos eruit lepelen (dat is dan niet zoals wij de kokosnoot kennen in Nederland, maar hier is het kokosvlees nog heel zacht....). En dit was ook heel goed voor de maag zeiden ze, nou, doe mij er nog maar een paar dan....... Morgen krijg ik mijn medicijnen, blij toe, hopelijk gaan ze snel, hun werk doen. Soms heb ik er een soort van koorts bij, ineens heel koud en dan vlak erna ontzettend warm, dat mag ook snel overgaan van mij..... Als toetje vandaag weer een mega koortslip erdoor, zo een van drie voor de prijs van een op mijn onderlip. Eerder kon ik het onderdrukken met een supplement, maar dat is even niet meer genoeg......
Made, onze kokkie kookt echt heerlijk voor ons, van nasi goreng als ontbijt, Indische tomatensoep, Indische salades, vis gerechten, pisang goreng (de lekkerste tot nu toe) en nog veel meer..... Vanavond werd de tafel gedekt bij het strand, aan de rand van de tuin. Daar hebben we heel romantisch bij het geluid van de zee gegeten...... Rob kreeg abon met rijst en groente en ik vis curry van Tonijn...... HEERLIJK!! Vandaag ook Dragon fruit gegeten.... Een prachtige roze schil en spierwit vruchtvlees met heel veel zwarte pitjes (als bij een kiwi). We vonden alleen de smaak tegenvallen...... Nee Mangiss en Mango blijven onze favoriet.....
Vanmiddag onze koffers wezen inpakken......, morgenochtend worden we om 10:00 opgehaald door Wayan om onze laatste week in Amarta te verblijven..... Leuk om iedereen daar weer te zien en te spreken..... En vrijdag, dan heb ik de eerste afspraak al staan om drie schooltjes te gaan bezoeken, leuk leuk...... Vanavond belden pa en ma koster nog even via 'face time' op de iPad, leuk even zo te kletsen en wat van de villa te kunnen laten zien... (alhoewel dat niet veel was, want het was hier al pikkedonker....). Welterusten allemaal