Kasten bezorgen kleuterschool Ngis...

15 november 2014 - Candidasa, Indonesië

Vandaag na het ontbijt werd ik weer opgehaald door Nengha, samen op de brommer/motor weer het prachtige weggetje omhoog de berg op naar het schooltje in Ngis. De kids gaan hier op zaterdag ook naar school. Toen we het schoolplein opliepen, was het net (weer) pauze, ook voor de lagere school. De kleuterschool zit op hetzelfde terrein, helemaal rechts in de hoek. De kinderen van de lage school herkenden me nog van gisteren en riepen me toe 'Ibu, ibu' (mevrouw of moeder) en wezen in de richting van de kleuterschool. Van de kleuters kreeg ik eerst weer een hand met een goedemorgen gewenst. Daarna kijken naar de kasten, want die waren al bezorgd. Ze stonden nu nog in de lerarenkamer, want zo vertelde de juf, ze moesten eerst gaan schoonmaken in het lokaal en dan mochten de nieuwe kasten daar staan. Ze waren er erg blij mee en gingen maandag gelijk aan de slag zei ze. Het is een open kast, omdat dat langer meegaat, kan minder aan kapot. Hier worden boeken en schriften e.d. ingelegd. Daarna was het weer liedjes zingen, over pisangs en pineapple. Ik kon al een beetje meedoen en dat was vonden de kids weer helemaal grappig.
Via het schoolplein weer terug gelopen en daar we me van alle kanten 'hello' en 'how are you' toegeroepen. TT stickers en pennen uitgedeeld, kids happy en daarna op de foto (alleen waar de spullen zo snel gebleven zijn is mij een raadsel, want ik zie ze nergens op de foto). Een jongen zat in de boom, die was bezig (met toestemming/in opdracht) de heerlijk ruikende frangipani bloemen uit de boom te halen. Waarvoor kon niemand mij vertellen, maar waarschijnlijk voor ceremonies....... alles wordt hier gebruikt uit de natuur, dat vind ik wel een heel mooi gegeven. Op de brommer terug naar huis en onderweg bij nog een schooltje gestopt, maar die hadden het goed voor elkaar (zitten meer in toeristen gedeelte en worden vaker gesponsord).
Terug bij huis lekker het zwembad ingedoken, heerlijk het water. Rond het zwembad liep een varaan, prachtbeest, ik denk ongeveer 50 centimeter (van staart tot kop) en ook deze staat op de foto.
Rond de middag achterop bij Wayan Nonok en op naar de winkel om schoolspulletjes te kopen voor twee schooltjes, waar ik maandag en dinsdag morgen naartoe ga. Grote weekendtas mee en hup... Heel veel schriften, potloden, boekjes en kleurpotloden gekocht en alles in de weekendtas tussen ons in op de brommer/motor mee terug.
Tijd voor de lunch, lekker buiten onder de boom met het zicht op zee, hoe lekker kan het zijn? Ik kijk over de zee en zeg tegen Rob, 'zie ik daar nou wat'? nog een keer goed kijken en jaaaaaaaaaaaa dolfijnen, vlak voor ons, hoe mooi is dat!! Geniet momentje. We kunnen ze heel lang volgen en het is zelfs gelukt ze (deels) op de foto te krijgen. We worden wel eens uitgelachen dat de camera altijd meegaat, maar ik ben er toch vaak erg blij mee dat ik m bij me heb. Momentje voor relax daarna, terwijl we naar ons huisje lopen komen we langs de masseuse en okee ja vier uur is prima, haha. Ik zoek tot die tijd even schoolspullen uit en tel alles wat ik heb. Rob is met de foto's bezig. Vier uur, massagetijd, heeeeeeeeeeerlijk, dit zijn echt de beste masseuses die we in de hele vakantie hebben gehad. Als ik klaar ben gaat Rob voor een massage en ga ik een stukje lopen in de kampong achter ons huis. Wordt door iedereen begroet en deel her en der wat stickers en ballonnen uit, maar veel kinderen zijn er vreemd genoeg niet. Niet veel later hoor ik 'mamma how are you'?. Ik draai me om en zie Wayan (bruidegom) op de scooter achter me staan, samen met zoontje en dochtertje. Even gekletst en hij vraagt of ik even bij hun thuis kom, want Sudi (zijn vrouw) is ook thuis. Nou helemaal leuk en ik loop mee en ontmoet Sudi, zijn moeder, haar zus en neefje. Ik geef de kinderen een loom armbandje en ballonnen en niet veel later is het spelen met de ballonnen, helemaal interessant wordt het als ik er een deels vul met water. Ik krijg een flesje drinken en een bord mango, dit wil ik delen, maar dat mag niet, dit is voor mij, oepsssssss. Er komt nog een bord waar zij van delen. Diverse albums met foto's gekeken en leuk om te zien dat de foto's die ik drie jaar geleden van hen heb gemaakt op hun trouwdag voorin dat album zaten. Schemerig begon het te worden, dus weer terug naar huis, tot de volgende keer.
Rob inmiddels ook zo glad als een aal van de massageolie en al onder de douche. Nu net het avondeten op en kruipen we zo ons mandje in.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl